NILE ON WAX – AFTER HEAVEN

Artiest info
Website
facebook
Label: Tonzonen Records

In Brussel is een trio muzikanten al enkele jaren actief als psychedelische postrockformatie onder de groepsnaam ‘Nile On WaX’, kortweg ‘NOX’, opgericht in 2007 door violiste Catherine Graindorge. De twee andere instrumentalisten zijn bassist David Christophe en drummer Elie Rabinovitch. ‘NOX’ heeft tot op heden al drie albums uitgebracht met debuutplaat “Nox” in 2009, “Freaks” in 2011 en “Bell Dogs” in 2017. Daarnaast hebben ze ook nog composities gemaakt voor het project ‘Charleroi Danse’ en voor enkele films.

Wij gaan het hier even hebben over hun meest recente platenrelease “After Heaven” die op 19 mei officieel op de markt beschikbaar zal worden gesteld. Er werden zeven tracks opgenomen die elk meestal vrij lang duren met uitzondering van het nummer “Eternity” dat al na 2’20” afklokt. Helemaal anders is het voor de openingstrack “In Heaven” waarbij we iets meer dan 12 minuten naar mysterieuze postrockklanken kunnen luisteren. De resterende nummers eisen tussen 5 en 8 minuten van uw luistertijd op. Zo ook het op de bijgaande video te horen werkje “Improbable” (8’12”).

Het geheel uit instrumentale tracks samengestelde album “After Heaven” wordt uitgebracht op het Duitse label ‘Tonzonen Records’ dat het postrockgenre hoog in het vaandel draagt. ‘NOX’ nam de plaat op in de Brusselse ‘Studio Simonnes’ en het trio tekende ook zelf voor de producersrol. Dat jazzmuziek inspirerend heeft gewerkt bij het componeren van deze klanken staat buiten kijf, net als het feit dat dergelijke muziek uitermate geschikt is als soundscapes voor films en documentaires.

Violiste Catherine Graindorge heeft in het verleden met haar favoriete instrument bijdragen afgeleverd voor platen van popartiesten als Iggy Pop, Nick Cave, John Parish en Hugo Race. Zij is daarnaast ook nog actief met een project als soloartieste en ze heeft nog veel andere muzikale plannen voor de komende maanden en jaren. Dit instrumentale postrockgenre zal ongetwijfeld een zekere aanhang kunnen bekoren maar voor ons blijft het toch wat te moeilijk om er gedurende de volledige albumduurtijd van 48 minuten geconcentreerd naar te luisteren.

(valsam)